-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48772 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

محتواي كلي آية 9 سورة يس چيست؟

وَ جَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَـَهُمْ فَهُمْ لاَيُبْصِرُونَ ;(يس،9) و ]ما[ فرا روي آنان سدي و پشت سرشان سدي نهاده و پردهاي بر ]چشمان[ آنان فرو گستردهايم در نتيجه نميتوانند ببينند.

سد در معناي حايل بين دو چيز است.

غشي به معناي پوشاندن ميباشد.

شأن نزول

در برخي تفاسير آمده است كه اين آيه توصيف كساني است كه ميخواستند پيامبر اكرم را به قتل برسانند و خداوند در پيش رو و پشت سر پيامبر اكرممانع و حايلي قرار داد كه مانع از ديده شدن پيامبر اكرمميشد. در روايتي آمده است: ابوجهل تصميم گرفت پيامبر اكرمرا بكشد، هر گاه شب بيرون ميرفت او را نميديد و خدا بين او و آن حضرت حايل ميشد.(ر.ك: ترجمه تفسير مجمع البيان، ج 20، ص 371، انتشارات فراهاني.)

محتواي آيه

هر چند شأن نزول آيه مورد خاصي است اما محتواي آن عام ميباشد. برخي اين آيه را مربوط به دنيا و برخي آن را مربوط به آخرت مستكبران خودخواه، مقلدان كور و كر و متعصبان لجوج در برابر چهره حق دانستهاند. اين افراد در دنيا، بر اثر لجاجت، چنان در برابر حق نفوذناپذيرند كه گويا از همة جهات در محاصرهاند و نه ميتوانند ببينند و نه ميتوانند بفهمند و نه ميتوانند در راه حق گام بردارند. نمونه اين افراد را در كساني كه غرق در امور دنيوي شدهاند به وضوح ميتوان ديد. مفسراني هم كه آيه را مربوط به آخرت اين افراد دانستهاند گفتهاند: در جهنم چنان جاي آنان تنگ است كه نميتوانند گامي به پيش يا پس بردارند و چنان جهنم تاريك است كه ياراي ديدن هيچ چيزي را ندارند.(ر.ك: همان ; الميزان، علامه طباطبايي، ج 17، ص 66، دار الكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.